Hafciarka: Protest
Film dokumentalny nie tylko o przymusie płacenia podatku na kościół, ale i o starszej kobiecie, która się temu sprzeciwiła, przezwyciężając opór społeczny oraz własne słabości.
W dniu 24 lipca 2008 roku, około godziny 13:00 na Dworcu Głównym PKP we Wrocławiu, około 6 policjantów zaatakowało staruszkę, która protestowała przeciwko obowiązkowemu 1,04% podatkowi na kościół. Policjanci ciągnęli ją przez hol dworca za nogi, kopali oraz szczypali. Staruszka, mimo krzyków i próśb o zostawieniu jej w spokoju, była cały czas represjonowana za wyrażanie swoich poglądów.
Przedstawiamy reportaż, zrealizowany przez ekipę „Hafciarka” pt. „Protest”, który przedstawia to wydarzenie oraz zdeterminowany, a zarazem odosobniony protest starszej kobiety, która sprzeciwiła się nie tylko przymusowym podatkom, ale wystąpiła także przeciwko kościołowi.

/?php bloginfo('name'); ?>













Bamboo napisał(a) dnia 26 lut o godz. 06:16
No aż mnie ręka swędzi jak tego słucham. Złodzieje.
Tomek napisał(a) dnia 27 lut o godz. 02:13
Jak to się ogląda to się przypomina ,,Nowy wspaniały świat'' i postac Dzikusa
Apollo755 napisał(a) dnia 27 lut o godz. 08:15
Jestem pełen podziwu dla tej kobiety! Z jaką determinacją walczy w słusznej sprawie!!! Trzeba coś dalej z tym zrobić. Mam nadzieję że ktoś się tym zajmie.
Paweł napisał(a) dnia 27 lut o godz. 15:29
"Mam nadzieję że KTOŚ się tym zajmie" Właśnie…
RRR napisał(a) dnia 27 lut o godz. 16:40
Niestety nasze zbydlęcone społeczeństwo jest zajęte bieganiną za kieliszkiem chleba… Nikogo nic nie obchodzi, żadnej refleksji, żreć, kopulować, wydalać…
Afghani napisał(a) dnia 28 lut o godz. 05:29
ten naoczny świadek wydaje się być mało wiarygodny …
r1's_rones napisał(a) dnia 28 lut o godz. 22:03
Brawo Babciu ! Zlodziejski kler !
ja napisał(a) dnia 01 mar o godz. 21:00
I ja pracuje na luksusowe limuzyny o.Rydzyka??!! Szok!! Brak mi słów…
Inkaaaa napisał(a) dnia 02 mar o godz. 20:51
Cóż Bracia Rodacy:) kiedyś rządzili czerwoni, teraz rządzą czarni. Płacić nie pyskować,taka rola robola…:/
nołbady napisał(a) dnia 03 mar o godz. 00:32
To Ci którzy nie chodzą do kościoła i niewierzący też? Gdzie się zgłosić po odbiór pieniążków?:] Przeznaczę ten % na… ratowanie ginących kretowin! A ty na co przeznaczysz swój zwrot podatku?:] Pozdro buła!
Xyz napisał(a) dnia 03 mar o godz. 01:51
Najśmieszniejsze jest to, że protest ten wykonuje jedna schorowana kobieta, a żadna lewacka organizacja nie ma jaj, żeby się tym zająć, mimo że sprawa jest ewidentna. Ale to tylko pokazuje zakłamanie polskiej lewicy, również tej "nowej". Lecą w populistyczne akcje, typu eksmisje, a Kościołowi nikt nie podskoczy, bo walczą o elektorat.
BartekP napisał(a) dnia 04 mar o godz. 16:52
Nieco naciągane. Moim zdaniem jeśli państwo wspiera uczelnie katolickie to nie jest to bezpośrednie wspieranie Kościoła.
xGx napisał(a) dnia 05 mar o godz. 00:43
Nie wiem co mnie bardziej wkurwia czy ten 1,04% czy to w jaki sposób została potraktowana ta kobieta przez gestapowską policje!!!
październik napisał(a) dnia 05 mar o godz. 17:29
do Xyz : sprawdź o czym piszesz – lewacy i inni anty-kościelni robią antyklerykalne akcje, jednak mają one małe poparcie społeczne no i nie są nagłaśniane przez media…co do walki o elektoratu – tu nie wiem, sama jestem anarchistką wiec grupa w której działam nie ma ambicji wyborczych…wszystkich zapraszam do protestowania przeciwko takiemu obrotowi spraw.
Zadruga napisał(a) dnia 05 mar o godz. 20:10
Wpiszcie do googla "dzieje bez dziejów" – ta książka tłumaczy jak i dlaczego kościół niszczy Polskę od 400 lat.
Astarotte napisał(a) dnia 05 mar o godz. 20:22
To ja mam pytanie czy ta pani bedzie protestwoała przeciwko składaniu sie na lekarzy wielu ludzi nie korzysta przez wiekszość, życia. Czy ta samam pani będzie protestowała przeciwko obowiąskowej składce emerytalnej bo tego też nie wszyscy doczekaja a jeszcze więcej sobie nie życzy. Pani protestuje o 1,04% a może by tak poprotestowała o te kiladziesiąt procen pozostałe? Ten protest jest niczym wlekim dla społeczeństwa. Jedynie jak widać komuś i to się nie podobało i interwencja policji się odbyła niech pani uważa bo i emeryturka może zacząć nie docierać… :|
zet napisał(a) dnia 06 mar o godz. 04:28
ale polewa…. dawno się tak nie uśmiałem.Pani kobieta protestowała ehehe Policja to znane szczypawy:) a z tym podatkiem to nieźle naciągane. Niech koleżka sobie założy uczelnie to dofinansowanie też dostanie chociażby na stypendia:) A te obrażenia zgodnie z opisem to w tym wieku ludzie mają nawet od siedzenia hehehe każdy kto opiekuje się starszymi osobami o tym wie…
tequil napisał(a) dnia 07 mar o godz. 06:59
Z kościołem nikt samodzielnie nie wygra. Może to zabrzmi brutalnie, ale trzeba poczekać aż ludzie którzy ślepo wierzą w kościół poumierają ze starości (czytaj: naturalnie), w Polsce zostaną tylko ci co widzą co robi kler. Wtedy kościół dostanie kopa w dupę i pójdzie precz gdzie indziej. Nie wątpię że są w kościele ludzie dobrzy. Ale to pewnie margines. To tak jak z sejmem. Mało kto idzie na posła żeby czynić dobro dla Polski. Większość chce się nachapać. Był taki jeden przykład co to z gumiaków wyskoczył prosto w lakierki i ze słońca przy sianokosach prosto do solarium. Dużo się nagadał i gówno zrobił. Ale swoje przy korycie zagarnął. Tak samo z kościołem. Pozdrawiam. PS. Nikt za nas porządku w tym kraju nie zrobi.
zzimbabwe napisał(a) dnia 07 mar o godz. 21:23
jak najbardziej ta panie popieram.brawo.moglby ktos jej pomoc w tych akcjach,bylyby skuteczniejsze.
wolnościowiec napisał(a) dnia 09 mar o godz. 14:19
hahah, a reszta podatków to co? ten 1 % już mi różnicy nie robi jak to lewackie, faszystowskie państwo mnie okrada ;\
dUŚKA napisał(a) dnia 09 mar o godz. 17:05
Czy ktoś może wie,czy ta pani jeszcze żyje i czy można jej jakoś pomóc?? Pierdolona policja nie może być w tym kraju bezkarna!Za dużo sobie kurwy pozwalają!Jak są manifestacje antynatowskie,antyfaszystowskie można by było zrobić jakąś przeciwko brutalności policji,to sie w głowie nie mieści.Takich ludzi jak ta babcia jest mało,podziwiam za samozaparcie i wytrwałość.
atheos13 napisał(a) dnia 09 mar o godz. 18:12
Pieprzyc system!!! W jednosci sila!!!! Nie pozwolmy by nasze dzieci byly indoktrynowane przez kosciol!!! "Myslenie to wysilek,religia to komfort"!!!
Stoner napisał(a) dnia 09 mar o godz. 18:59
Jak ktoś nie lubi Kościoła zawsze może po nim jechać. Pewnie że 1 procent przymusowego podatku jest nieuczciwy i to nie fair że klechy później sobie kupują za to mercedesy (jeśli w ogóle robią to za te pieniądze – nie wykluczone). Ale dajmy na to taki ZUS. Chyba już nikt z młodych nie wierzy że dostanie za te kilkanaście lat emeryturę z pobieranych pieniędzy, a pieniądze te są nie małe. Nie jakieś tam osiem złotych gdy na przykład zarabiamy te 800 zł, lub 20 gdy zarabiamy 2000. To o wiele grubsza sprawa. A podatki? Podatków mamy od cholery i ciut ciut. Zabierają nam pieniądze na każdym kroku. No podam taki jeden z setek przykładów nie związany z samymi podatkami ale dość wnerwiający. Czy wiecie ile trzeba zapłacić za obowiązkową zmianę prawa jazdy gdy się przeprowadzimy do innego mieszkania? 70 złotych. Tak za jednym zamachem. Ale ja się pytam co ma wspólnego dokument świadczący o tym że potrafię prowadzić samochód z adresem zamieszkania, który zwykle jest na dowodzie osobistym, z resztą w ogóle zbędnym bo wszystkie nasze dane są zbierane i policja ma do nich dostęp. Skupiłem się na jednym, ale takich rzeczy jest od groma.
Gothic napisał(a) dnia 15 mar o godz. 20:43
Astarotte: samo przyrownanie, organizacji religijniej (obojetnie jak duzej) do powszechnej opieki zdrowotnej czy systemu ubezpieczen spolecznych, swiadczy, ze jestes wyznaniowcem z ktorym dalsza dyskusja nie ma sensu Btw. kto w Polsce nie zyczy sobie obowiazkowej skladki emerytalnej? 3% zatrudniaczy + 10% omamionych idiotow, to jeszcze nie jest wieszkosc
Xyz napisał(a) dnia 17 mar o godz. 04:27
Ja sobie nie życzę i podejrzewam, że więcej ludzi niż Ci się wydaje. Dlaczego w ogóle ktoś miałby sobie życzyć czegoś obowiązkowego? Jak jest takie dobre, to właśnie tak wybierze, jak będzie miał WOLNY WYBÓR. Ale to jest kwintesencja całej kłótni między skrajnymi prawicowcami a lewicowcami. Jedni do drugich wołają: nie walczcie z tym, walczcie z tamtym. Definicja wolności i wroga i u jednych i u drugich się kończy: u jednych na kościele u drugich na oświeconym rządzie mającym na względzie opiekę nad wszystkimi i nad przyrodą, żeby nie wiem jak idiotyczne to było. A dlaczego walka o jedną rzecz ma wykluczać walkę o drugą rzecz. Ja jestem za walką i z ZUSem i z jeZUSem (a raczej jego spasionymi "namiestnikami"). Libertarianizm, kvrvva!
Stoner napisał(a) dnia 19 mar o godz. 21:43
"Dlaczego w ogóle ktoś miałby sobie życzyć czegoś obowiązkowego?" – w sumie to i racja. Wydaje mi się jednak że czasami ludzie muszą coś dać od siebie mimo że zwykle im się nie chce, bo nie czują nagłej potrzeby. Jest przynajmniej jeden taki zasadniczy powód – obrona. Nie wyobrażam się żeby ludzie mogli przetrwać nie organizując się w jakiś sposób w celu obrony. Nie ważne czy to będzie państwo czy plemię, czy jak jeszcze można inaczej. W każdym razie moim zdaniem pewne jest że olanie tego prowadziłoby do zguby. Jednostka się nie wybroni, bo zawsze będzie jakaś banda chętna żeby kogoś ograbić, zabić dla jaj lub dlatego że jest inny, to chyba jasne.
Shadowcaster napisał(a) dnia 26 mar o godz. 20:12
nie bardzo rozumiem dlaczego muszę płacić za coś co mnie kompletnie nie dotyczy. Jeżeli ja jestem innego wyznania??? A jeżeli uważam, że KK jako cała ta szopka czyli budynek, księża, zakonnice, bracia zakonni to jeden wielki pierdolony szwindel. A jeżeli do Boga można modlić się gdziekolwiek bądź nie koniecznie w kościele. W końcu jest on wszędzie. To dlaczego mam na tych nierobów płacić. Grzmocą się po kontach, łajdaczą, gwałcą, molestują, wożą samochodami i mieszkają w willach i to za nasze pieniądze się dzieje. A powinni żyć skromnie. Czyli tak jak my…
jaccek napisał(a) dnia 29 mar o godz. 03:03
Katolicyzm a chrześcijaństwo, to dwie różne rzeczy, tak samo jak dogmaty i doktryny rzymskokatolickie, a duchowa więź z Bogiem, czyli wiara. Czy Polska musi być albo czerwona, albo czarna? Nie można by tak żyć w wielokolorowej (wielokulturowej) Polsce?
elkoguto napisał(a) dnia 29 mar o godz. 23:06
To jest Prawdziwa Patriotka! kobiecina ma prawie 80lat ale pod koniec filmu mówi, że jak tylko zdrowie podreperuje, idzie protestować dalej:-)… Aż łzy mi się w oczach zakręciły. Wspaniała kobieta.
Katarzyna napisał(a) dnia 29 mar o godz. 23:08
Takie rzeczy to tylko w Polsce… coz poczac, kler ma tu wplyw na wszystko… a co do policji to najnormalniej zenada!!! jak to jest, ze nikomu nieszkodzaca (starsza i schorowana!)kobieta jest traktowana w taki sposob, ze niby komu ona tam przeszkadzala? katolikom? a moze jej ubior byl dziwaczny? bo nie rozumiem, co to komu przeszkadza, jak sie komus nie podoba to niech przejdzie obojetnie i nie patrzy. Ostatnio stalam ze 20min w kolejce do kasy na tym wlasnie wroclawskim dworcu. W miejscu tym kursowalo 4panow pilnujacych porzadku i jakos nie potrafili zauwazyc, irytujacego narkomana zaczepiajacego ludzi w celu wyzebrania pieniedzy… no coz, szkoda gadac. p.s. Gothic bardzo trafna wypowiedz
Przemek napisał(a) dnia 31 mar o godz. 03:50
Kler = Złodzieje
umb napisał(a) dnia 04 kwi o godz. 18:42
i to jest niby film dokumentalny? jedna wielka stronniczość i propaganda bycia ANTY. a gdzie fakty? przecież wymieniony KUL nie kształci jedynie księży i teologów! prawo, historia, psychologia, ekonomia, filologia, filozofia i wiele wiele innych. a o jakich willach i samochodach jest mowa? czy ktokolwiek zdrowo myślący uważa, że bardziej zamożni duchowni mają to wszystko dzięki temu 1,04% ? no litości… a wątek z policją pogrążył totalnie ten pseudo-dokument. wszyscy zatrzymani mają wieczne pretensje (pijani kierowcy, narkomani, kibole, faszyści, każdy zgrywa świętego). a wystarczyło, gdyby kobieta poszła na komendę na spokojnie tak jak ją na początku poprosili, a nie zgrywała chojraka i robiła akcje RATUNKU! RATUNKU! RATUJCIE MNIE! możemu protestować przeciwko wszystkiemu: podatkowi dochodowemu, wydatkom na polską "armię", nieefektywną służbę zdrowia, ZUS, KRUS, administrację rządową i wielu tym podobnym, ale jaki to ma sens, gdy przeważają emocje nad zdrowym rozsądkiem?! autorom i niektórym komentującym (powyżej) proponuję więcej relaksu i zadowolenia z życia. doceniajmy to co mamy i cieszmy się tym. zgoda buduje, niezgoda rujnuje!
AHAB napisał(a) dnia 07 kwi o godz. 05:30
RRR @ 27 Lutego 2009 11:39 am Niestety nasze zbydlęcone społeczeństwo jest zajęte bieganiną za kieliszkiem chleba… Nikogo nic nie obchodzi, żadnej refleksji, żreć, kopulować, wydalać… KORYTO I WYGODA BYDLęCY RAJ I MOJA TRWOGA
Ann napisał(a) dnia 16 kwi o godz. 00:51
jestem pełna podziwu dla tej kobiety ! niesamowita.
grashka napisał(a) dnia 16 kwi o godz. 17:18
Bardzo dobrze ta pani postąpiła bo nawet nie wiedziałam że mi potrącają podatek na księży ja na to się nie zgadzam na pewno mało kto by się zgodził przecież ludzie dają datki i to im powinno starczyć ludzie nie mają na chleb a tak mówiąc to jest chore państwo,policjanci chamsko się zachowali powinni być ukarani tak dalej być nie może.Brawo dla tej pani chociaż jedna osoba odważyła się zaprotestować powinno nas być więcej.
jordii napisał(a) dnia 17 kwi o godz. 01:38
brawo dla tej pani. kazdy powinien wytoczyc taki proces panstwu polskiemu!
jordii napisał(a) dnia 17 kwi o godz. 01:52
brawo dla tej pani. kazdy powinien wytoczyc taki proces panstwu polskiemu!
keisho napisał(a) dnia 17 kwi o godz. 15:41
Nosz kur_wa, co sie w tym kraju dzieje?!! Ja też jestem wierzący ale KK coraz bardziej mi lata – zakłamani hipokryci w czarnych sukienkach, wożący się nierzadko furami wartymi więcej niż moje mieszkanie (w stanie deweloperskim ;) Nie mają nic wspólnego z przekazami zapisanymi w Biblii, sami nie żyją w ubóstwie a śmią pouczać innych. Od Państwa a więc także i ode mnie dostają za darmo artakcyjne tereny na własność które później często sprzedają pod inwestycje budowlane za niewyobrażalne pieniądze i jeszcze im mało??? Dodatkowo każda posługa i tak wymaga 'co łaska' i jeszcze ten podatek! Nosz KO^RW.A! Jedyne co pozostaje to wziąć sprawy w swoje ręce bo my jako obywatele wolnego bądź co bądź kraju możemy realnie wpływać na to co się dzieje. Kiedyś trafiłem na coś takiego demokracjabezposrednia/kropka/org i zachęcam każdego kto aby poświęcił choć kilka minut na wyluzowanie w powszechnym dzisiaj codziennym biegu i zapoznanie się z założeniami. My jako Obywatele naprawde możemy wiele zdziałać. Pytanie tylko czy naprawde w końcu ruszymy d.upy? czy nadal będziemy machać ręką twierdząc 'ze to i tak nic nie da…' A należy pamiętać że rząd właśnie na to liczy: na brak organizacji i zniechęcenie do działania. Ludzie, zachęcam wszystkich których obchodzi przyszłość Polski jako kraju przyjaznego nam wszyskim – weźmy naprawde sprawy w nasze ręce a wszystko będzie dobrze. Pozdrawiam rozumnych :)
Zimz napisał(a) dnia 17 kwi o godz. 21:17
o cholera! Akurat byłem tego dnia we wrocku na pkp przejazdem i rozmawiałem z ta starszą panią, no i zrobiłem jej parę fot. Kurcze teraz widze że to tak potoczyła się cała ta historia…….Hafciarki not dead!!!
Baniel napisał(a) dnia 18 kwi o godz. 02:23
Uwielbiam ten sygnał informacyjny na wrocławskim dworcu.
oi napisał(a) dnia 23 kwi o godz. 20:11
ateisci na dworzec!
Hektor napisał(a) dnia 25 maj o godz. 23:02
Okazuje się, że i wśród komuchów są czerwone mohery. Najlepszy był świadek zdarzenia i "policjant szczypawka". Nieźle się ubawiłem. dzięki.
Mongoose napisał(a) dnia 26 maj o godz. 01:48
brawo babciu! gdyby na świecie było więcej takich ludzi to może by wreszcie każdy miał równe szanse w walce z biurokracją i przekupstwem.
evil_woman napisał(a) dnia 26 maj o godz. 05:14
brawo dla tej pani!!! popieram w 100%!!! szlag mnie trafia jak pomyśle, że ja – osoba zresztą niewierząca – musze płacić na tych złodziei w sutannach, a wolałabym żeby ten 1% poszedł właśnie dla emerytów, na szpitale albo chociaż drogi!!!
mordfabrik napisał(a) dnia 27 maj o godz. 01:02
no niestety płacimy płacimy i to więcej niż ten 1%, dokładają się jeszcze budżety gminne, województwa etc. wielki szacunek dla tej pani za odwagę, upór i wytrwałość. brawo!!!
a napisał(a) dnia 28 maj o godz. 19:31
Apropo prośby dot. monitoringu z dworca, to nagrania nigdy się nie znajdują, bo kamery są wtedy zepsute :D
moloch napisał(a) dnia 29 maj o godz. 00:10
to moze jesli panstwo daje na renowacje zabytkowych kosciolow czy chociazby placi pensje ksiezą katechetom to tez to jest finansowanie kosciola? I dlaczego finansowanie publicznej uczelni utozsamia sie z finansowaniem kosciola? żenada. gówno nie dokument
Rev napisał(a) dnia 20 cze o godz. 04:48
Pedały, pasibrzuchy i złodzieje! Zutylizować dziadów! Babcia 100% racji miała a ZOMOwcy tak Ją potraktowali, co za dewianty, pewnie trzymają sztamę z tymi pedałami w czerni…
Rev napisał(a) dnia 21 cze o godz. 00:35
moloch -sam jesteś gówno. Jakbyś był bystry, to wiedziałbyś że uczelnie katolickie są wyznaniowe i skoro je dofinansowują, to powinni dofinansowywać inne inicjatywy szkoleniowe innych religii- wtedy byłoby to sprawiedliwe! A tak jest to faworyzacja i czysty nazizm!!! Facken system!
cenzorat napisał(a) dnia 22 cze o godz. 21:30
Skur*insyny!
Zbych napisał(a) dnia 23 cze o godz. 21:25
Nie oglądalem filmu może tam jest odpowiedź ale w jaki sposob placimy ten podatek? I 1.04% od czego? Zna ktoś odpowiedź?
LOOOL napisał(a) dnia 21 wrz o godz. 12:51
to powinni dofinansowywać inne inicjatywy szkoleniowe innych religii- wtedy byłoby to sprawiedliwe! A tak jest to faworyzacja i czysty nazizm!!! Facken system!
/\
POCIESZNE:D
Siódmy numer ORGANU prasowego CRK już jest! « Anarchipelag napisał(a) dnia 13 paź o godz. 02:11
[...] CDR, a na nim: film “Protest” grupy Hafciarka (do ściągniecia z: http://www.alterkino.org/hafciarka-protest) heppeningi grupy “Voina” (do ściągnięcia pod linkami: 1 2 3 [...]
kris napisał(a) dnia 01 maj o godz. 16:13
APOSTAZJA.PL uwolnijcie się od złodzieji, to jest bardzo proste niech sperdalają czarne śmiecie